Vi søker nå etter
BN Bank - Løsningsarkitekt sky- og dataplattform
Vil du bidra til å forme BN Banks skybaserte fremtid?

FAQ - om rollen og selskapet
-
Er du klar til å forme fremtidens dataløsninger? BN Bank søker en erfaren og engasjert løsningsarkitekt som vil lede overgangen til skybaserte systemer. I denne rollen vil du være en nøkkelspiller i moderniseringen av vårt datavarehusmiljø, og sørge for effektiv utnyttelse av moderne teknologi for optimal drift og ytelse. Bli en del av vårt dynamiske team og bidra til å gjøre en forskjell i bankens digitale transformasjon.
Avdeling Forretningsinformasjon i BN Bank består av fem personer med variert bakgrunn, og vi har ansvar for daglig drift av bankens datavarehus og produksjon av datagrunnlag og rapporter. Vi jobber tett med ulike avdelinger og deltar regelmessig i prosjektarbeid på tvers i organisasjonen.
-
- Sikre effektiv utnyttelse og optimalisering av skybasert dataløsning.
- Utvikling og bruk av løsninger for dataflyt og datavarehus.
- Fagekspert på ende-til-ende dataorkestrering og prosesseringsverktøy som er egnet for forretningsbelastninger som datavisualisering, maskinlæring og andre analytiske arbeidsbelastninger.
- Kvalitetssikring av dataplattform og data.
- Bearbeide og tilrettelegge data for bruk i arbeidsprosesser og analyse.
- Bistå ved utarbeidelse av risiko- og tiltaksanalyser, DPIA-er og annen relevant dokumentasjon for området.
- Holde seg oppdatert med bransjetrender, nye teknologier og beste praksis innen dataarkitektur, cloud computing og dataadministrasjon.
-
Ønsket bakgrunn
- Relevant utdanning på bachelor- eller masternivå innen datafag (erfaring kan kompensere).
- Relevant arbeidserfaring innen skybaserte datalagringsløsninger.
- Har god kunnskap om moderne skybaserte teknologier, data-arkitekturer og konsepter for dataflyt og datavarehus.
- Har god kunnskap, og har erfaring med ett eller flere kodespråk.
- Erfaring fra regulert virksomhet er en fordel.
- Beherske norsk flytende, både skriftlig og muntlig. Det er også ønskelig med gode engelskkunnskaper.
Personlige egenskaper
- Omgjengelig og gode samarbeidsevner.
- Ryddig og systematisk med høy gjennomføringsevne.
- Setter pris på å dele kompetanse og engasjement med kollegaer.
-
Om BN Bank
Gjennom 60 år har BN Bank vært en viktig aktør innen privat- og næringsvirksomhet innen bank.
Bank - helt enkelt
I BN Bank jobber vi for å gjøre bank enkelt. Med røtter tilbake til 1961, har vi i mange år jobbet med å gi kundene våre i både person- og bedriftsmarkedet gode løsninger. Opprinnelsen til navnet BN Bank går tilbake til 1992 da bankkonsesjonen ble gitt og navnet var Bolig- og Næringsbanken. Det ligger i navnet, den gang som nå er vi en spesialistbank innen eiendomsfinansiering, boligfinansiering og kostnadseffektive innskudds- og betalingsløsninger for privatkunder, samt små- og mellomstore bedrifter.
BN Bank er en norsk bank, eid av en gruppe SpareBank1-banker. Virksomheten er landsdekkende, uten filialer, med hovedkontor i Trondheim og avdelingskontor i Oslo. Banken er medlem av Bankenes Sikringsfond.
For å være den beste banken for våre kunder har vi satset på digitalisering og robotisering, der BN Bank er blant de fremste i Norge på å utnytte ny teknologi. Hensikten er å la teknologien gjøre systemoppgaver, slik at flest mulig ansatte kan jobbe med å gi kundene våre den beste kundeopplevelsen.
Våre verdier
Enkelt
Det er enkelt å bli og være kunde i BN Bank. Med enkle og oversiktlige produkter, gode priser og kort vei for å snakke med oss, gjør vi bank helt enkelt for kundene våre.
Annerledes
Vi tør å være annerledes, og vi bygger stolthet rundt det å ikke være lik alle andre banker. Vi ser muligheter der andre ser begrensninger, det kan være her BN Bank utgjør en forskjell for deg som kundene.
Sammen
De færreste blir god alene. Derfor skal du som kunde være trygg på at vi er her for deg når du trenger oss. Sammen finner vi de beste løsningene.
Vår visjon
BN Bank sin visjon er «Sammen for ei bedre framtid». Visjonen skal gi banken retning, en mening i hverdagen og være førende for beslutninger som fattes. Visjonen skal tjene som en rettesnor for bankens arbeid innen bærekraft og samfunnsansvar, og over tid bidra til at banken oppnår verdiskapning gjennom en ansvarlig utøvelse av bankdrift som innbyr til tillit fra alle bankens interessenter.
Kulturen i BN Bank
BN Bank har en sterk og inkluderende bedriftskultur som bygger på samarbeid og innovasjon. Vi verdsetter åpenhet, respekt og integritet i alt vi gjør. Våre ansatte blir oppfordret til å være proaktive og ta initiativ, samtidig som vi legger stor vekt på kontinuerlig læring og utvikling. Vi tror på å dyrke et arbeidsmiljø hvor alle kan føle seg verdsatt og hørt, og hvor teamarbeid og deling av kunnskap står sentralt. Dette skaper et dynamisk og støttende arbeidsmiljø som fremmer både personlig og profesjonell vekst.
-
BN Banks visjon: Sammen for ei bedre framtid
BN Bank har et sterkt fokus på bærekraft og jobber aktivt med å integrere bærekraftige prinsipper i alle deler av virksomheten. Bankens strategi er rettet mot å oppnå langsiktig verdiskapning gjennom ansvarlig bankdrift som skaper tillit blant alle interessenter.
Klima og miljø
BN Bank anerkjenner de menneskeskapte klimaendringene som en av vår tids største utfordringer. Banken fokuserer på å redusere klimagassutslipp ved å tilby finansieringsløsninger for energieffektive bolig- og næringsbygg. BN Bank bistår kundene med relevant rådgivning for å gjøre bærekraftige valg som reduserer energibehovet og klimaavtrykket.
Økonomisk kriminalitet
Bekjempelse av økonomisk kriminalitet er en viktig del av BN Banks samfunnsansvar. Banken jobber aktivt for å forhindre at deres tjenester misbrukes til kriminelle formål som hvitvasking og svindel. BN Bank samarbeider med Skatteetaten gjennom kampanjen «Tett-på» for å fremme seriøsitet og ryddighet i byggeprosjekter.
Bærekraftsrapportering
BN Bank har implementert bærekraft i sine styrende dokumenter, rutiner og prosesser. Banken arbeider systematisk med å kartlegge, planlegge og operasjonalisere bærekraftsmålene, og tilpasser kontinuerlig sine strategier for å møte nye utfordringer og krav innen bærekraft.
Med visjonen «Sammen for ei bedre framtid» forplikter BN Bank seg til å arbeide for en bærekraftig utvikling som gagner både nåværende og fremtidige generasjoner.
-
Mangfold og Inkludering er hjørnesteiner i BN Banks arbeid for å skape et trygt og inkluderende arbeidsmiljø. Banken legger stor vekt på at alle ansatte, uansett kjønn, etnisitet, seksuell orientering eller funksjonsevne, skal føle seg verdsatt og respektert.
Slik jobber vi med bærekraft - medarbeidere, likestilling og mangfold
BN Bank skal være en arbeidsplass som ivaretar likestilling mellom kjønnene, mangfold og arbeidstakerrettigheter.
Hovedbudskapet i bankens HR-strategi er følgende:
Vi skal skape en sunn kultur som fremmer samarbeid, der ansatte støtter hverandre og deler kunnskap.
Vi skal sørge for et godt og trygt arbeidsmiljø for alle.
Lederne våre skal bygge sterke team via tett medarbeideroppfølging og god dialog.
Vi skal utvikle kompetansen til våre medarbeidere i et styrkebasert perspektiv.
Sammen skal vi tiltrekke oss, utvikle og beholde de beste folka.
HR-strategien støtter opp under forretningsstrategien og sikrer at BN Bank jobber systematisk med å opprettholde motiverte og engasjerte ansatte som er drevet av at banken skal lykkes med å nå fastsatte mål. BN Banks overordnede strategi brytes helt ned på individnivå, slik at alle vet hvordan de kan påvirke bankens mål og resultater. Gjennom faste samtaler og tett oppfølging av nærmeste leder sikres individuell opplæring og utvikling.
BN Bank benytter medarbeiderundersøkelsen KulturStyrk utarbeidet av BDO, og siste undersøkelse ble gjennomført i desember 2023. Basert på resultatene fra medarbeiderundersøkelsen lages en overordnet handlingsplan med konkrete, målrettede tiltak både på avdelings- og banknivå.
BN Bank-skolen
I 2018 etablerte banken BN Bank-skolen, et internt kompetanseprogram for alle ansatte. Grunnkurset sikrer at nyansatte får den grunnleggende innsikten de trenger for å raskt føle seg som en del av kollegiet og få innsikt i sine nye arbeidsoppgaver. En fadderordning for nyansatte og et oppstartsprogram er også etablert. Videregående kurs i BN Bank-skolen sikrer mer avdelingsspesifikk kompetanseheving, hospitering og ulike sertifiseringer.
Arbeidstakerrettigheter
Alle medarbeidere er dekket av en kollektiv tariffavtale, og 75 prosent av bankens medarbeidere er fagorganisert. BN Bank er medlem av Finans Norge og følger Hovedavtalen og Sentralavtalen inngått med Finansforbundet. Arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår utover dette er regulert i en Bedriftsavtale som ble revidert i 2022. Samarbeidet med Finansforbundet i BN Bank har resultert i en personalhåndbok, lederhåndbok og HMS-håndbok.
Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
HMS-arbeidet i BN Bank bidrar til trivsel og effektivitet ved å fokusere på et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, redusere helsebelastninger fra stillesittende arbeid foran dataskjerm, og opprettholde et lavt sykefravær. Langtidssykefraværet i banken var 2,98 prosent i 2023, opp fra 2,7 prosent i 2022. Banken følger opp sykemeldte i tråd med offentlige retningslinjer og bruker ekstern bedriftshelsetjeneste for å bistå med sykefraværsoppfølging.
Kjønnsbalanse
BN Bank tilstreber balanse mellom kvinner og menn på alle stillingsnivåer. Av selskapets 133 ansatte er 65 kvinner og 68 menn. I bankens øverste ledelse er kvinneandelen 33 prosent, og 53 prosent av mellomlederne er kvinner. Ved utgangen av 2023 bestod BN Banks styre av 4 kvinner og 6 menn, hvorav 1 kvinne og 1 mann er ansattes representanter.
Likelønn
BN Bank følger likelønnsprinsippet, der kvinner og menn skal lønnes likt for samme arbeid eller arbeid av lik verdi. I 2021 etablerte banken en utjevningspott for å løfte de lavest lønte eller utjevne andre lønnsforskjeller. Kvinners lønn utgjorde 81 prosent av menns lønn ved utgangen av 2023. Banken tar aktive tiltak for å kompensere for lønnsskjevheter som kan oppstå på grunn av tradisjonelle omsorgsoppgaver og permisjoner knyttet til fødsel.
Foreldrepermisjon
I 2023 var kvinners gjennomsnittlige foreldrepermisjon 34 uker, mens menns gjennomsnittlige permisjon var 15 uker. BN Bank sikrer at foreldrepermisjoner ikke påvirker mulighetene for karriere- eller lønnsutvikling, og gir alle ansatte ett lønnstrinn ved tilbakekomst etter permisjon på over 6 måneder.
BN Bank er dedikert til å opprettholde en arbeidsplass hvor mangfold og inkludering er i sentrum, noe som bidrar til både et bedre arbeidsmiljø og bankens langsiktige suksess.
Mer om BN Bank
Derfor trives vi
Møt Tom
Møt Marit
Ansettende leder
Pia Lislerud, Leder forretningsinformasjon.
Pia er utdannet siviløkonom og har lang fartstid fra BN Bank hvor hun har vært innom mange ulike roller. Hun kom inn i bankens datavarehusmiljø i 2012 og bidrar først og fremst gjennom god kjennskap til kildedata, forståelse for det forretningsmessige ol. I tillegg til rollen som avdelingsleder på Forretningsinformasjon bistår Pia også med arbeid knyttet til parametersetting av ulike banksystemer fra TietoEvry, backoffice brukersupport på de samme systemene og arbeid knyttet tilbuds- og fakturaprosess mot TietoEvry. Pia har en uformell lederstil . Siden arbeidsgruppen er godt sammensveiset og har arbeidet sammen over flere år er det ikke behov for stram styring.
Møt ledelsen i BN Bank
-
Svein Tore Samdal, administrerende direktør
Svein Tore Samdal har graden Cand Polit fra NTNU. Han kom fra stillingen som konserndirektør Privatmarked i SpareBank 1 SMN og før det viseadministrerende direktør i EiendomsMegler 1 Midt-Norge AS. Før årene i SpareBank 1 var han ansatt i Norges Skiforbund som landslagssjef for damelangrenn.
-
Svend Lund, Viseadministrerende direktør
Svend Lund har tidligere vært ansatt i Fokus Bank. Han har utdannelse innenfor regnskap og revisjon fra Trondheim Økonomiske Høgskole og innenfor strategi og ledelse fra BI.
-
Herborg Aanestad, Direktør risiko og strategi
Herborg Aanestad har bakgrunn fra revisjon og finans hvor hun har jobbet flere år med kredittmodeller og risikostyring. Hun er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole med spesialisering innen regnskap og økonomisk styring.
-
Endre Jo Reite, Privatøkonom og direktør personmarked
Endre Jo Reite har en doktorgrad i økonomi og ledelse fra NTNU, og er utdannet sivilingeniør fra NTNU. Begynte i BN Bank 1. januar 2019, og kom da fra stillingen som direktør fag- og produkter i SpareBank 1 SMN. Reite hadde de 12 foregående årene hatt ulike lederroller innen kreditt, plassering/innskudd og produktforvaltning. Før det jobbet han i EY, og for andre banker. Han jobber også med forskning og aktuelle analyser for å gi bedre grunnlag for gode råd til forbrukere.
-
Steinar Enge, Direktør økonomi og finans
Steinar Enge er utdannet siviløkonom fra Siviløkonomutdanningen i Bodø, cand. jur fra Universitetet i Oslo og autorisert finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole. Han har hatt ulike stillinger innen finansiering, risikostyring og økonomi i BN Bank og har i tillegg erfaring fra Finanstilsynet, Gjensidige Forsikring og KLP Banken.
-
Anna Bjørnaas, Juridisk direktør
Anna Bjørnaas er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo, og har jobbet innen eiendomsmegling og forvaltning av eiendom før hun de senere år har jobbet som forretningsadvokat i advokatfirmaene Melø og Magnus Legal. I sistnevnte stillinger har eiendom og transaksjoner vært viktige fagfelt.
Driftsinntekter og årsresultat
Driftsinntekter (mill nok)
Årsresultat (mill NOK)
BN Bank - tall
- Ansatte
- Nasjonaliteter
- % avkastning på EK
- Utlånsvekst (mill NOK)
- Innskuddsvekst (mill NOK)
- % kapitaldekning
Rekrutteringsprosessen
Rekrutteringsrådgivere i prosessen
-
Lars-Erik Alstad Aas, Consultant
-
Børge Barlindhaug, Manager Executive Search
E-post: bb@badenochandclark.no